Franchise i topp - fem år i rad
För femte gången i rad utsågs Notar tidigare i år till Årets mäklarkedja av Hemnet. Affärsmodellen bygger rakt igenom på franchise. Vad är det med konceptet som kunderna uppskattar så mycket? MäklarVärlden knackade på hos Nina Gustafsson, som ansvarar för franchise driften på byrån.
NINA GUSTAFSSON BÖRJADE JOBBA SOM mäklarassistent på Notar 2007. I dag arbetar hon som vice vd och är ansvarig för franchisedriften på kedjan. Hon brukar skämtsamt säga att hon växte upp på Notar
- Lite så är det ju nästan när man har varit på Notar i princip hela sitt vuxna liv med undantag för två år inom fastighetsförvaltning. Jag har gjort en väldigt spännande resa på Notar genom åren och känner en stor tacksamhet för det.
När Notar grundades i Norge i slutet av 1980-talet, fanns det ännu inte någon större specialkompetens för bostads-försäljning. I Norge var det mestadels advokatbyråerna som ordnade bostadsaffärerna och det var på en av dessa byråer som två unga advokater fick idén om att enbart ägna sig åt att förmedla bostäder. Den innovativa duon fick dock inte gehör för sina tankar på advokatbyrån de jobbade på och valde i stället att starta eget 1987.
FÖRETAGET BLEV VÄLDIGT populär och växte snabbt. 1997 kom Notar till Sverige, och det första kontoret öppnades på Linnégatan i Stockholm. Expansionen gick snabbt och redan tre år senare hade Notar åtta kontor i Stockholm. År 2009 valde den svenska och den norska delen av företaget att gå skilda vägar och Notar Sverige AB bildades. Notar Sverige AB köpte samtliga rättigheter till varumärket Notar i Sverige och företaget valde en ny inriktning.
- Notar blev en renodlad franchisekedja och det första kontoret i ny regi öppnades i Hammarby Sjöstad. I dag finns det närmare 180 Notar-mäklare utspridda på över 40 kontor runt om i landet och i Spanien, säger Nina Gustafs-son och förklarar att företaget i grunden har en stark företagskultur med två otroligt drivna ägare som även driver egna kontor och mäklar.
- Allt bygger på samarbete, transparens och en ständig strävan efter förbättring. Vi uppmuntrar våra medarbetare att dela med sig av idéer och att ständigt söka efter sätt att förbättra verksamheten. Denna kultur av innovation och samarbete gör att vi ständigt kan utvecklas och anpassa oss till marknadens förändringar.
Hon säger också att man aldrig nöjer sig utan hela tiden lägger i en högre växel.
- Vi strävar alltid efter att sätta våra kunders behov och önskemål i centrum av allt vi gör. Genom att erbjuda personlig och skräddarsydd service kan vi säkerställa att varje kund får den bästa möjliga upplevelsen, oavsett om de köper eller säljer en bostad. Det är fantastiskt att till exempel få ta hem en vinst som Årets mäklarkedja fem år i rad. Vi är otroligt stolta och tacksamma för våra drivna medarbetare som har gjort detta möjligt.
MEN LÅGKONJUNKTUREN OCH det tuffa marknadsläget har självklart inneburit utmaningar för hela branschen, och Notar är inget undantag. Nina Gustafsson förklarar att man dock har varit proaktiva i att anpassa sig efter de förändrade marknadsförhållandena.
- Våra fastighetsmäklare har visat en imponerande anpassningsförmåga och fortsatt att leverera högkvalitativ service till sina kunder.
Hon förklarar att franchisekonceptet på Notar bygger på att erbjuda en stark och välbeprövad affärsmodell som kombinerar det bästa av lokalt entreprenörskap med styrkan av ett etablerat varumärke. Detta ger kedjans franchisetagare möjlighet att dra nytta av Notars erfarenhet samtidigt som de kan driva sin verksamhet med stor självständighet. Man fokuserar också på att tillhandahålla ett omfattande stöd från huvudkontoret i form av administrativa och tekniska resurser. Huvudkontoret hjälper franchisetagarna och mäklarna med alltifrån bokföring och juridiska frågor till it-support och kundservice. Detta gör att Notars franchisetagare kan fokusera på sin kärnverksamhet - att förmedla bostäder
- Som franchisetagare på Notar har man möjlighet att driva sin verksamhet under Notars etablerade varumärke samtidigt som det ger en frihet att fatta beslut som bäst passar den lokala marknaden och den egna verksamheten.
... framåt finns själv klart planer på att ta fler nya marknadsandelar, även utanför Sverige ...
Huvudkontoret på Notar består av ett gäng engagerade och professionella medarbetare som alltid finns där för sina franchisetagare och mäklare. Våra franchisetagare har en stor möjlighet att påverka och vara delaktiga i många beslut som tas. Vi är väldigt inlyssnande och uppmuntrar våra franchisetagare till att bidra med förslag och idéer som kan förbättra vår verksamhet och underlätta för våra medarbetare.
Notar är just nu i en expansionsfas vilket Nina Gustafsson tycker är otroligt roligt. Man växer också snabbt och är i dag runt 200 medarbetare totalt på kedjan
- Just nu ligger mycket fokus på att ge våra nystartade kontor de bästa förutsättningarna för en lyckad start. Framåt finns det självklart planer på att ta fler nya marknadsandelar, även utanför Sverige. Vi har många kontor runt om i Stockholm och i andra städer i landet samt på Costa del Sol och Costa Blanca i Spanien. Och vi har på kort tid startat ett flertal kontor runt om i landet och även nya kontor i Stockholm. Målet är att växa i en stadig och hälsosam takt där ledningen och huvudkontoret kan fortsätta vara ett bra stöd för samtliga franchisetagare och mäklare och ge samtliga kontor de bästa förutsättningarna. Detta tror jag är konceptet till ett starkt och framgångsrikt bolag.
MARKNADSFÖRINGEN FÖR kedjans franchise består av två huvudsakliga delar: central marknadsföring för att stärka varumärket nationellt och lokal marknadsföring för att nå specifika kundgrupper i de olika regionerna där Notars franchisetagare verkar. Den centrala marknadsföringen syftar till att bygga och stärka Notars varumärke på nationell nivå. Detta inkluderar stora kampanjer som når ut via olika kanaler som Hemnet, digitala plattformar och sociala medier.
- Ni har väl inte missat Notars vackra luftballong som flyger i stora delar av landet för tredje året i rad? Den centrala marknadsföringen hanteras av vårt huvudkontor och är utformad för att skapa en positiv och igenkännbar bild av Notar över hela landet, säger Nina Gustafsson.
... vi är dedikerade till att leverera framgångsrika försäljningsresultat för alla typer av objekt ...
SAMTIDIGT GER MAN sina franchisetagare verktyg och stöd för att bedriva effektiv lokal marknadsföring. Detta inkluderar riktade kampanjer som är anpassade till de specifika behoven och preferenserna hos kunderna i deras områden. Lokal marknadsföring kan innefatta annonsering i lokala tidningar, deltagande i lokala evenemang, sponsring av lokala föreningar samt digitala kampanjer som riktas mot lokala kundgrupper.
Denna strategi gör det möjligt för våra franchisetagare att bygga starka relationer och ett gott rykte i sina lokalsamhällen.
- Våra kunder inkluderar alltifrån förstagångsköpare och studenter till familjer och utländska köpare som av olika anledningar vill investera i en bostad. Och vi förmedlar ett brett spektrum av bostäder, från små lägenheter i centrala lägen till stora villor med havsutsikt. Denna variation är en av våra största styrkor. Den viktigaste faktorn till varför kunder väljer att sälja med oss är vår framgång som Årets mäklarkedja så många år i rad och att vi är den kedja som säljer flest bostäder. Denna framgång ger våra kunder trygghet och säkerhet, oavsett om de säljer en mindre bostad eller en större fastighet. Vi är dedikerade till att leverera framgångsrika försäljningsresultat för alla typer av objekt.
Värdera din bostad kostnadsfritt!
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast.
Vi erbjuder även digitala värderingar!